Predstavljeno Unimog dvoputno vozilo u Hrvatskoj

Dvoputna vozila su cestovna vozila opremljena dodatnom tračničkom opremom što im dopušta univerzalno korištenje na cestovnoj i željezničkoj infrastrukturi. Mercedes-Benz je u suradnji s tvrtkom ZAGRO predstavio Unimog dvoputno vozilo (Rail-vozilo) hrvatskom tržištu. Na zagrebačkom Jankomiru, na području tvrtke CE-ZA-R bilo je moguće isprobati vozilo u realnim uvjetima, na asfaltu i tračnicama.

Odmah na početku najvažnije; ovo vozilo je u mogućnosti kretati se po željezničkoj pruzi širine 1435 mm što odgovara europskom standardu, ali i po tramvajskim prugama širine 1000 mm. Njemački nadograditelj opreme za vuču vagona ZAGRO opremio je Mercedes-Benz Unimog U 423 sa specijalnim dodatkom na mjenjaču, a to je konvertor okretnog momenta poznatiji kao WSK. Konvertor omogućuje vuču velikih težina kako se vozilo ne bi preopteretilo ili dovelo u visoke okretaje motora. Da bi se vozilo kretalo po tračnicama, ono je nadograđeno sa sustavom željezničkih kotača na prednjoj i stražnjoj strani vozila koji služe za fiksiranje vozila na tračnicama. Potom je tu sustav za proizvodnju stlačenog zraka velikog obujma sa svrhom punjenja kočionog sustava vagona koji se kopčaju s vozilom.

Nadogradnju zaokružuje standardni priključak odnosno ruda koja sjeda na poteznicu na vagonu. S tračnim kotačima-vodilicama dvoputno vozilo se uz pomoć željezničkih kotača kreće po tračnicama, no pogon i kočenje osiguravaju cestovni kotači s gumama. Prezentaciji koja je uključivala teoretske i praktične elemente odazvali su se predstavnici hrvatskih poduzeća koja su zainteresirana za ovaj tip vozila koji u svim aspektima može zamijeniti ranžirne lokomotive. Navedeni sustav podvozja i nadogradnje pripremljen je za vuču vagona do 1000 tona bruto mase što je i više nego dobra vrijednost s obzirom da se radi o pripremi veće kompozicije vagona koju kasnije vuče velika lokomotiva na zadana odredišta. Sustavom se jednostavno upravlja uz pomoć kamera iznad željezničkih kotača koje prate rad i kretnju željezničkih kotača prilikom nalijeganja na prugu te vrlo jednostavnim upravljačkim jedinicama koje se nalaze u kabini. Cijelim sustavom upravlja jedna osoba, a ovakvi sustavi su neusporedivo povoljniji od standardnih lokomotiva s obzirom na održavanje, ali i na potrošnju goriva.

Kada tome dodamo mobilnost kretnje po cesti i pruzi tada isplativost nabave ovakvog vozila nije upitna. Vrlo bitno je bilo predstaviti tvrtkama ovaj tip vozila uživo kako bi mogli raditi s njim, ali i uvidjeti njegove prednosti i definirati eventualne specifične potrebe u okviru njihovih industrijskih kolosijeka. Prisutni su bili zadovoljni vučnom snagom, jednostavnošću upravljanja, mobilnošću vozila, ali i vrlo malim troškovima održavanja vozila u usporedbi s lokomotivama.
Prijenos između lokacija putem fleksibilne i uvijek dostupne cestovne mreže |
Povoljan i ekonomičan za kupnju i rad |
Dopunjavanje radnih tekućina na svakoj benzinskoj postaji za cestovna vozila |
Održavanje i servis za podvozje putem Mercedes-Benz servisne mreže |
Jednostavno i ergonomsko upravljanje vozilom |
Za upravljanje vozila cestom je potrebna dozvola C kategorije |
Dugoročna kvaliteta i visoka dostupnost |
Ekonomski optimalan i ekološki motor vozila po najnovijim propisima o ispušnim plinovima |
Ovisno o karoseriji vozila i priključku, često se može koristiti i na cesti |