Mercedes-Benz

Edukacija djelatnika carinske Uprave RH u Centru gospodarskih vozila

Krijumčari su izuzetno kreativni kada je u pitanju skrivanje zabranjenih roba, pa je tako najnoviji trend korištenje električnih i hibridnih vozila, za što se i naša carina i policija posebno obučava. Upravo je to razlog zbog kojega je dvadesetak carinika i policajaca posjetilo, između ostalo i Star Importov centar za gospodarska vozila kako bi znali adekvatno pregledati vozilo i pronaći nova mjesta gdje se skrivaju ilegalne supstance.

Kad na granici "padne" neka pošiljka kokaina, heroina, marihuane, oružja, eksploziva, cigareta ili alkohola, odmah se pitate: a koliko ih je prošlo neotkriveno? Vjerojatno puno jer granice prelaze milijuni vozila, tegljača, autobusa, ljudi, robe. Interpol kao krovna svjetska policijska organizacija priznaje da je uspješna ona policija koja otkrije deset posto droge koja se krijumčari nekom zemljom. "Mule" gutaju kapsule kokaina, na jadransku obalu su više puta isplivali paketi s desecima kilograma "trave" za koje se pretpostavlja da su ih krijumčari izbacivali kad su procijenili da im je policija na tragu. Uz policiju, Carina je najvažnija karika koja spriječava da droga, oružje, cigarete i eksploziv pređu graničnu crtu.

U prošloj godini carina je zaplijenila oko 65 tona rezanog duhana i duhana za nargile, 23,2 milijuna cigareta, a samo se vrijednost zaplijenjenog rezanog duhana i duhana za nargile procjenjiva na 612.000 eura. Carinici su zaplijenili i 2,9 kg heroina, 28 kg kokaina, 845 kg marihuane, više od 13.000 litara raznih alkoholnilh pića, te u 30 slučajeva spriječili krijumčarenje oružja. Da je prošla, ta bi roba na "crnom tržištu" vrijedila više desetaka milijuna kuna.
Kako medu stotinama tisuća tegljača i osobnih automobila carinici "nanjuše" krijumčara? Minikamere, sonde, detektori i specijalni alati samo su tehnika koja je pomoćno sredstvo, kao i četveronožna njemačka ovčarka Kava koja je u petak sa svojim vodičem bila na tajnom zadatku u Kutini. Dosad je otkrila 300 kilograma droge, ali njezin je prethodnik otkrio 1,2 tone. Ona je dio carinskog K-9 tima za specijalne zadatke. Ne krijumčare se droga i cigarete samo u “isluženim vozilima". Vozila visoke klase nerijetko su "mazge" za krijumčarenje. Krijumčari računaju da su i carinici svjesni rizika da je riječ o skupocjenim vozilima čija je pretraga komplicirana te da ih se neće odvažiti rastavljati. Kad se skine plastična stijenka stražnjih vrata, u nju može stati oko deset šteka cigareta, a može i više od deset kilograma droge. Obratite pažnju na podizanje stražnjih vrata i bočnih kliznih vrata. “Taj prostor često ostane kolegama izvan vidnog polja u samom početku pregleda” objašnjava Željko Milković, iskusni  carinik i voditelj specijalističkih modula obuke u Carinskoj Upravi. Desetorici svojih kolega carinika koji se svakodnevno susreću s krijumčarima pojašnjava logiku krijumčara. “Oni samo razmišljaju kako da ubace sto više “robe" u vozilo. Bočna vrata, pretinci, podvozje i druge komponente vozila, sve su to mjesta u koja će sakriti drogu ili cigarete.”

Carinici i policajci proučavaju luksuzni crni Mercedes-Benz V 300 i saznaju da je čep moguće izvaditi i tuda ući mikrokamerom te pregledati unutrašnjost stražnjih vrata. Dario Kozjak-Lesički, Driver trener u Mercedesovu timu otkriva carinicima i policajcima skrivena mjesta i kako obaviti pregled, a da se ne ošteti vozilo.

“Laganim pritiskom možete izvaditi ovaj dio plastike i isto tako vratiti ga nazad. Nema potrebe za snažnim pritiskom jer bi nešto moglo puknuti. Naši kupci su klijentela koja je osjetljiva na bilo kakve ogrebotine. Međutim, ogrebotine na nekim dijelovima mogu biti i znak daje netko otvarao neku šupljinu koju pokriva plastika kako bi u neku od šupljina nešto sakrio. Kuckate po krovu i zvuk mora biti jednoličan”, upučuje carinike i policajce Dario Kozjak-Lesićki.

Kako su današnji kamioni vozačima “kuća putujuća", krevet i pretinci mogu biti idealno skrovište. Dok Mercedesov trener podiže plastični blatobran teretnjaka, jedan od carinika prenosi svoje iskustvo iz prakse: “Tu stave cigarete i zalijepe ih, praktički naprave dvostruko dno. Prostor iza kabine, na koji se spaja priključno vozilo, zbog visokih temperatura mora biti otvoren pa i nije pogodan da se u stijenke bilo što skriva. Ali, spremnici goriva na teretnjaku i rezervni kotač mogu biti idealno skriveno skroviste.”

Tu su i finese poput zvuka gume koji nije isti ako je djelomice napunjena nekim dodatnim sadržajem kao i kad je napunjena samo zrakom. Poznato je da se spremnici goriva često prerađuju u skrivena skrovišta za krijumčarenje droge i cigareta, ali i za “muljanje” s gorivom. “Ubace cijev od otvora u koji se toči gorivo i tu natoče dizel, a u ostalom dijelu rezervoara natočen je plavi dizel koji je puno jeftiniji i kad radimo kontrolu, čini se da sve štima”, dodaje drugi carinik s nevjericom kako mašti krijumčara nema granica. Cigarete skrivaju cak i u cisternama koje prevoze plin, u specijalnim pregradama hladnjaća. “Pregled cisterne s plinom, koja je stalno pod tlakom i postoji opasnost, zahtijeva i posebna znanja. Isto je i kod električnih vozila jer je baterija pod naponom i carinik mora znati kako funkcioniraju ti sklopovi vozila kad obavlja pregled”, kaže Milković.

Kad švercer vidi da mi znamo pregledati vozilo, povući će se dodaje Milkovićev kolega Zegrec. Pokraj luksuznog kombija parkirani su novi autobus Tourismo i tegljač Actros. Autobus je noćna mora za sve carinike. Sve češće vozači krijumčarenjem dopunjuju svoje prihode. Isprazne tankove s vodom u WC-u i u njih ubace cigarete. Za skrivanje cigareta koriste se i pretinci. Podignuti su poklopci osigurača gdje se bez problema može utrpati nekoliko šteka cigareta, kao i u pretince za osobne stvari vozača. U starijim modelima autobusa tuneli kroz koje prolazi klima često su bili idealno mjesto za skrivanje cigareta. Ako ste ikad autobusom putovali u Austriju, mogli ste vidjeti kako austrijski carinici kuckaju po plastičnim pretincima iznad vozačevih sjedala. Nejednak zvuk ili prekid zvuka cariniku mora biti znak da nešto ne štima.   Naši sugovornici ističu da je upravo iskustvo presudan faktor zašto će odlučiti nekoga podvrgnuti detaljnom pregledu. Jer, nisu svi vozači kamiona, putnici u osobnim vozilima i autobusima krijumčari. Autobuseri prepričavaju i slučaj jednog autobusa koji je na liniji iz Srbije za zapadnu Europu godinama krijumčario šijivovicu. U tajnom spremniku prevezao je tisuće litara rakije i kad su mu oduzeli autobus i naplatili kaznu, nije niti trepnuo. Samo je komentirao kako je od rakije koju je prevezao zaradio toliko da mu se autobus višestruko isplatio.

Svi pretinci, sve što je pogodno u vozilu, bilo ono osobno, teretno ili autobus, da bi se moglo iskoristiti za krijumčarenje, iskoristit će se. Otkrivali smo i migrante u prtljažnicima osobnih vozila. Ako se netko odlučio za šverc, nastojat će iskoristiti svaku šupljinu ili dio automobila. Hibridna su vozila, za razliku od električnih, pogodnija jer auto može voziti i bez baterije, a krijumčar ima već pripremljeni prtljažnik. Nekad ostave i kućište baterije da bi bili manje sumnjivi - pojašnjavaju kolegama Milković I Zegrec. Posebna je priča prijevara s popratnom dokumentacijom i deklaracijama koje se ne preklapaju sa stvarnim sadržajem tereta bilo u sadržaju ili količinski. Krijumčari stalno nalaze nove metode i tehnike kako i što krijumčariti, a tehnika je vrlo jednostavna i ovisi o zakonu ponude i potražnje. Milković nam otkriva kako je trenutačno hit krijumčarenje pasa iz Srbije, Bosne i Hercegovine te Ukrajine u Njemačku. Za svakog udomljenog psa može se dobiti i do 1000 €, radi se lažna dokumentacija, a prema nekim procjenama, krijumčarenjem pasa i zaštićenih vrsta životinja okreće se novac veći od zarade drogom otkriva nam Milković. Najgore što se krijumčarima može dogoditi jest da padnu kod prve pošiljke.