Daimler Trucks predstavlja tehnološku strategiju vezanu uz elektrifikaciju vozila
– Svjetska premijera koncepta gorivih ćelija teretnih vozila Mercedes-Benz

· Gorive ćelije teretnih vozila Mercedes-Benz GenH2 Truck s dosegom i do 1.000 kilometara, pa i više za fleksibilne i zahtjevne međunarodne vožnje – priliku za testiranje kupci će imati 2023. godine, početak serijske proizvodnje u drugoj polovici desetljeća.
· Teretno vozilo Mercedes-Benz eActros LongHaul s električnom baterijom i dosegom oko 500 kilometara za energetski učinkovite vožnje na rutama u međunarodnom transportu koje je moguće unaprijed planirati – Serijska proizvodnja predviđena za 2024. godinu.
· Teretno vozilo Mercedes-Benz eActros s dosegom koji znatno prelazi 200 kilometara za zahtjevne gradske dostavne vožnje 2021. godine kreće u serijsku proizvodnju.
· Svjetski raširena arhitektura platforme ePowertrain pruža efekt sinergije i skaliranja.
Proizvođač teretnih vozila Daimler Trucks predstavio je tehnološku strategiju za elektrifikaciju svojih vozila od onih namijenjenih gradskoj dostavi pa sve do onih namijenjenih međunarodnom transportu – samim time pokazao je da čvrsto vjeruje u ciljeve Pariškog sporazuma o klimatskim promjenama. U fokusu ovog predstavljanja nalazi se tehnologija vodikovih gorivih ćelija za teretna vozila za segment međunarodnog transporta. Predvodnik pogona na gorive ćelije je Mercedes-Benz GenH2 Truck koji danas slavi svoju svjetsku premijeru kao konceptno vozilo. Svojim vozilom GenH2 Truck Daimler Trucks po prvi je puta pokazao koje to konkretne tehnologije proizvođač svim snagama unapređuje i primjenjuje kako bi teška teretna vozila s gorivim ćelijama mogla prometovati na fleksibilnim i zahtjevnim rutama međunarodnog prometa s dosegom i do 1.000 kilometara, pa i više, i to s jednim spremnikom goriva. Daimler Trucks za kupce planira početak testiranja vozila GenH2 Truck 2023. godine, a početak serijske proizvodnje u drugoj polovici desetljeća. Snaga vozila pritom bi, zahvaljujući korištenju tekućeg, a ne plinovitog vodika, zbog značajno veće gustoće trebala biti jednaka onoj ekvivalentnog konvencionalnog dizelskog teretnog vozila.
Daimler Trucks je također po prvi puta omogućio uvid u svoje gospodarsko vozilo pogonjeno uz pomoć čiste električne baterije: radi se o vozilu Mercedes-Benz eActros LongHaul. Iz Daimlera kažu da navedeno vozilo može energetski učinkovito odraditi redovne vožnje na rutama koje je moguće unaprijed planirati. Daimler Truck serijsku proizvodnju vozila eActros LongHaul planira uspostaviti 2024. godine. Njegov doseg s jednim punjenjem baterije bit će oko 500 kilometara. Doseg serijskog eActrosa bit će veći za oko 200 kilometara od dosega prototipa. Takozvani ePowertrain, kao nova svjetski raširena platforma bit će tehnološka osnova svih srednje teških i teških CO2 neutralnih i potpuno električnih serijskih teretnih vozila Daimler Trucksa – bilo da se radi o vozilima s električnom baterijom ili o vozilima s vodikovim gorivim ćelijama. Odlikovat će se velikom snagom, učinkovitošću te duljim životnim vijekom. Pomoću njega Daimler Trucks planira na svim odgovarajućim vozilima i tržištima postići efekt sinergije i skaliranja.
Kako GenH2 stoji u odnosu na konvencionalna gospodarska vozila namijenjena za međunarodni transport
Razvojni inženjeri Daimler Trucksa za polazišnu točku za razvoj GenH2 Trucka uzeli su osobine konvencionalnog Mercedes-Benz teretnog vozila za međunarodni transport - prije svega to se odnosi na vučnu silu, doseg i snagu. Tako, navode iz Daimlera, GenH2 Truck u serijskoj varijanti kod najveće dopuštene mase od 40 tona može ponuditi korisnu nosivost od 25 tona. Ovako veliko korisno opterećenje i doseg omogućuju dva posebna spremnika tekućeg vodika te jedan izuzetno učinkovit sustav gorivih ćelija. Stoga oni i čine samu srž koncepta GenH2 Trucka. U razvoju spremnika tekućeg vodika Daimlerovim stručnjacima može pomoći već postojeća ekspertiza, a uspostavljena je i uska suradnja s jednim partnerom. Daimler Truck AG u travnju ove godine zajedno s grupacijom Volvo sklopio je privremen, neobvezujuć dogovor o sklapanju zajedničke suradnje vezano uz razvoj, proizvodnju i stavljanje na tržište serijski proizvedenih sustava gorivih ćelija namijenjenih teškim gospodarskim vozilima.

Tekući vodik omogućava vožnju s visokim protokom energije
Daimler Truck prednost daje tekućem vodiku (LH2), budući da, što se energije tiče, vodik u ovom agregatnom stanju, za razliku od plinovitog, u odnosu na volumen pokazuje znatno veću energetsku gustoću. Stoga gospodarsko vozilo s gorivim ćelijama, koje za gorivo koristi tekući vodik, ima znatno manje, a zbog nižeg tlaka i znatno lakše, spremnike goriva. Rezultat toga je veći volumen tovarnog prostora i veća korisna nosivost samog gospodarskog vozila. U isto vrijeme, spremnik je moguće napuniti većom količinom ugljika, što osjetno povećava doseg vozila. Zato je serijski GenH2 Truck prikladan za višednevne međunarodne transporte koji se teško mogu planirati i kod kojih je prisutan velik dnevni protok energije. Daimler Truck trenutno sav napor ulaže u razvoj potrebnih tehnologija za sustav spremnika goriva kako bi tekući vodik učinio korisnim i za mobilnu upotrebu kao izvor energije za serijska gospodarska vozila s gorivim ćelijama. U stacionarnoj upotrebi, primjerice u industriji ili na benzinskim crpkama s tekućim vodikom, skladištenje kriogeničkog tekućeg vodika na temperaturi od -253 stupnjeva Celzijevih već je ustaljena praksa. To vrijedi i za transport tekućeg vodika u svojstvu tereta.

Uigrana kombinacija sustava baterije i sustava gorivih ćelija
Oba spremnika goriva tekućeg vodika od nehrđajućeg čelika, koja su predviđena za serijsku verziju GenH2 Trucka, s ukupnom masom od 80 kg (svaki po 40 kg), zbog svog velikog kapaciteta bit će pogodna za vožnje na većim udaljenostima. Sustav spremnika od nehrđajućeg čelika sastoji se od dvije cijevi koje su postavljene jedna u drugu i koje su međusobno povezane i vakuumski izolirane. Sustav gorivih ćelija, prema Daimleru, u serijskoj bi varijanti GenH2 Trucka trebao imati snagu od 2x150 kW, koju baterija dodatno može kratkoročno povećati do 400 kW. Kapacitet pohrane baterije od 70 kWh relativno je nizak, budući da baterija ovdje nije prvenstveno izvor energije, već se primarno uključuje u određenim situacijama u kojima je gorivoj ćeliji potrebna veća snaga: primjerice prilikom vršnog opterećenja kod ubrzanja ili kod vožnje uzbrdo pod punim opterećenjem. U isto vrijeme relativno lagana baterija omogućava veću korisnu nosivost. U serijskom vozilu, navodi Daimler, ona se puni uz pomoć energije koju oslobađaju kočnice i suvišne energije koju proizvedu gorive ćelije. Najvažniji element ove sofisticirane pogonske strategije sustava gorivih ćelija i baterije je sustav za hlađenje i grijanje koji vodi računa o tome da sve komponente budu na idealnoj radnoj temperaturi, što utječe na značajno produljenje životnog vijeka. Oba elektromotora u predserijskoj verziji trajne su snage ukupno 2x230 kW, a maksimalne 2x330 kW. Okretni moment iznosi 2x1577 Nm, odnosno 2x2071 Nm.

Mercedes-Benz eActros LongHaul pruža prednosti u svakom scenariju vožnje
Teretno vozilo za međunarodni transport Mercedes-Benz eActros Long Haul bit će svrstan u istu klasu vozila kao i GenH2 Truck. Iako eActros LongHaul ima manji doseg s jednim punjenjem, ističe se visokom energetskom učinkovitošću: električni baterijski pogoni najučinkovitiji su od svih alternativnih pogona. To prijevozničkim tvrtkama u scenarijima vožnje predviđenim za eActros LongHaul zbog nižih energetskih troškova donosi značajne prednosti. Kao što iz prakse prijevoznika proizlazi, velik dio međunarodnog transporta, što se same rute tiče, ne zahtijeva veće dosege od oko 500 km, a njih eActros LongHaul može omogućiti jednim punjenjem. Osim toga, vozačima teretnih vozila zakonskim su propisima ograničeni veći dosezi. Tako su, primjerice, vozači teretnih vozila unutar EU nakon najviše 4,5 sata upravljanja vozilom dužni napraviti stanku u trajanju od najmanje 45 minuta. Za to vrijeme, zahvaljujući visokomoderniziranoj tehnologiji punjenja može se napuniti velik dio energije potrebne za nastavak vožnje.

Infrastruktura za punjenje eActros LongHaula bit će dostupna u relativno kratkom vremenu
eActros na tržištu će biti dostupan od sredine desetljeća, dakle nešto prije GenH2 Trucka. I same prijevozničke tvrtke mogu u kratkom vremenu – i uz relativno niske troškove – u svojim skladištima pripremiti infrastrukturu potrebnu za punjenje. Takva vrsta punjenja predstavlja najvažniji korak u korištenju eActros LongHaula. Time već mogu biti pokrivena prva područja primjene navedenog vozila. Osim toga, povremeno punjenje koji produljuje doseg, primjerice na mjestu istovara ili utovara na kojima se električno gospodarsko vozilo ionako zaustavlja, predstavlja sljedeću važnu komponentu. U budućnosti će punjenje na javno dostupnim mjestima uzduž najvažnijih prometnih puteva dobivati na sve većoj važnosti.

Mercedes-Benz eActros doći će u paketu s posebno razvijenom korisničkom podrškom
Na internacionalnoj izložbi automobila u Njemačkoj, IAA, 2016. godine Daimler Trucks po prvi je puta predstavio teško električno teretno vozilo, jedinstveno u svijetu. Početkom 2018. proizvođač je proslavio svjetsku premijeru potpuno unaprijeđenog Mercedes-Benz eActrosa, a od jeseni 2018. godine u tijeku su intenzivna testiranja od strane kupaca. Povratne reakcije i sugestije kupaca uzete su u obzir prilikom razvoja prototipa serijskog vozila. Ono što se do sada moglo zaključiti je sljedeće: čisti eActros s električnom baterijom pokazao se izvanrednim za održiv teški dostavni promet. Ni u čemu ne zaostaje za konvencionalnim dizelskim gospodarskim vozilo. Serijski eActros ipak će, u odnosu na dosadašnji prototip, u nekim segmentima biti značajno nadmoćniji – primjerice u dosegu, snazi i sigurnosti. I u pogledu korisne nosivosti serijski eActros bit će rame uz rame konvencionalnom Actrosu. Na tržištu će se eActros pojaviti kao dvo- i troosovinac. Daimler Trucks vozilo će ukomponirati u jedinstven ekološki sustav koji obuhvaća i snažnu korisničku podršku vezanu uz e-mobilnost. To uključuje analizu ruta, provjeru mogućih subvencija, pomoć prilikom operativne integracije flote te priprema odgovarajućih rješenja vezana uz utovar tereta.

Modularan ePowertrain za različita tržišta i segmente
U sklopu svoje globalne strategije platforme s ePowertrainom Daimler Trucks, i što se čistih električnih teretnih vozila tiče, zalaže se za jedinstvenu baznu arhitekturu u cijelome svijetu. Srce te tehnologije čini integrirani električni pogon, takozvani eDrive. On dolazi u obliku takozvanog eCarrier koncepta, odnosno jedne e-osovine s jednim ili dvama integriranim e-motorima uključujući mjenjač. eDrive – koji je ujedno i inovacija Daimlerovih eksperata – u usporedbi s konceptima s jednim centralnim motorom, nudi mnogobrojne prednosti. Kompaktniji način izvedbe nudi stoga veći prostor za instalaciju baterije većeg kapaciteta, što se pozitivno odražava na sam doseg. Veći kapacitet baterije omogućava i veći prijenos snage na e-osovinu i samim time kontinuiran razvoj snage. I potencijal za rekuperaciju raste zbog kombinacije velike baterije i snažnih e-motora.
Nov koncept korisničke podrške Daimler Trucksa predstavlja novu pogonsku kompleksnost
Kupci teretnih vozila u godinama koje su pred nama naći će se pred izazovom kako za sebe odabrati optimalnu pogonsku tehnologiju – s obzirom na branšu, segment i konkretne potrebe. Cilj korisničke podrške Daimler Trucksa je na tu postepeno rastuću kompleksnost u datom trenutku odgovoriti ponudama prilagođenim svakom kupcu. Pritom svojim kupcima u svakom trenutku stoje na raspolaganju i zajedno s njima razrađuju odgovarajuća rješenja vezana uz prijelaz na e-mobilnost. Daimler Trucks, kada je u pitanju korisnička podrška vezana uz elektrifikaciju flota teretnih vozila, polazi od stajališta da aspekti dosega vozila i infrastrukture vezane uz punjenje vozila čine jednu cjelinu. Tako se stručnjaci Daimler Trucks detaljno bave načinima na koje se infrastruktura vezana uz punjenje vozila i sam postupak punjenja mogu optimizirati.