Daimler Truck AG i Volvo Group početak novoga zajedničkoga pothvata cellcentric

Stuttgart / Göteborg, Švedska – Daimler Truck AG i Volvo Group, dva vodeća poduzeća u industriji gospodarskih vozila, danas su predstavili strategiju za svoju novu tvrtku zajedničkoga ulaganja u proizvodnju gorivnih članaka, cellcentric. Kao predvodnici u svojoj djelatnosti pritom su jasno naglasili da se zalažu za korištenje vodikovih gorivnih članaka u teretnim vozilima za transportni promet, ali i šire. Partnerima je cilj da to nastojanje zajedno ubrzaju. cellcentric ima ambiciju postati jedan od vodećih proizvođača sustava gorivnih članaka na svijetu. U tu svrhu poduzeće planira uspostaviti jednu od najvećih serijskih proizvodnji sustava gorivnih članaka u Europi. Početak proizvodnje predviđen je za 2025. godinu. Oba vlasnika udjela u cellcentricu traže jedinstven regulatorni okvir u EU-u s ciljem ubrzavanja uvođenja vodikovih gorivnih članaka. Taj bi okvir, među ostalim, za ovu tehnologiju trebao omogućiti jednake troškove u odnosu na konvencionalne pogone zbog čega bi gorivni članci kupcima teretnih vozila postali ekonomična alternativa.
Martin Daum, direktor društva Daimler Truck AG, i Martin Lundstedt, direktor grupacije Volvo Group, danas su te ambiciozne ciljeve predstavili u okviru ekskluzivnog digitalnog događanja povodom osnivanja tvrtke cellcentric. cellcentric će razvijati, proizvoditi i prodavati sustave gorivnih članaka. Fokus je na primjeni u teretnim vozilima za transportni promet, a sustavi će se dodatno nuditi i za ostale namjene. Na taj način ovaj zajednički pothvat daje svoj doprinos održivom prijevozu bez emisija CO₂ u Europi do 2050. godine kao dijelu Europskoga zelenog plana. Prednost cellentrica pritom su desetljeća znanja, iskustva i razvojnog rada koje pružaju Daimler Truck AG i Volvo Group.

Daimler Truck AG i Volvo Group smatraju da se teretna vozila pogonjena samo električnim baterijama i ona na vodikove gorivne članke nadopunjuju ovisno o tome kako će ih kupci koristiti: što je teret lakši, a udaljenost manja, to će se prije koristiti baterija. Što je teret teži, a udaljenost veća, to će prije gorivni članak biti pogon izbora.
Martin Daum, predsjednik Uprave društva Daimler Truck AG i član Uprave Daimlera AG: „Električna teretna vozila s pogonom na vodikove gorivne članke bit će ključna tehnologija za prijevoz budućnosti bez emisija CO₂. U kombinaciji s pogonima samo na električne baterije na taj način našim kupcima možemo ponuditi najbolju alternativu bez lokalnih emisija CO₂, ovisno o željenoj primjeni. S teretnim vozilima samo na električne baterije to ne bi bilo moguće. Zajedno s našim partnerom, grupacijom Volvo Group, u potpunosti stojimo iza naše tvrtke za gorivne članke cellcentric i svim snagama nastojimo ubrzati razvoj tehnologije i pripremu serijske proizvodnje. Što se tiče nužne infrastrukture u pogledu vodika, zeleni je vodik dugoročno jedini razuman put.”
Martin Lundstedt, direktor grupacije Volvo Group: „Naš je prioritet da najkasnije do 2050. postignemo ciljeve Pariškog sporazuma i tako neutraliziramo emisije CO₂. Uvjereni smo da će tehnologija vodikovih gorivnih članaka imati važnu ulogu prilikom ostvarivanja ovog važnog koraka. Međutim, također nam je jasno da se pritom ne radi samo o elektrifikaciji strojeva i vozila. Potrebna je šira suradnja između javnih i privatnih dionika da bi se razvila nužna tehnologija i infrastruktura. Zbog toga tražimo zajedničko djelovanje donositelja političkih odluka i vlada u cijelom svijetu da bi tehnologija vodikovih gorivnih članaka postigla uspjeh. Partnerstva poput cellcentrica za nas imaju odlučujuće strateško značenje u dekarbonizaciji cestovnog prijevoza tereta.”

Veliki proizvođači teretnih vozila u Europi – koje Daimler Truck AG i Volvo Group također podržavaju – zahtijevaju izgradnju otprilike 300 punionica vodika s većim obujmom protoka za teška gospodarska vozila do 2025. odnosno otprilike 1000 punionica vodika najkasnije do 2030. godine u Europi. Cilj zajedničke inicijative jest da se vodik kao nosilac okolišno prihvatljive struje koristi za pogon električnih teretnih vozila za transportni promet – što predstavlja važan stup dekarbonizacije cestovnog prijevoza tereta.
Teretna vozila bez emisija CO₂ trenutačno su znatno skuplja od konvencionalnih vozila. Stoga je potreban politički okvir kojim bi se osigurale i potražnja i ekonomičnost. Daimler Truck AG i Volvo Group zagovaraju poticaje za tehnologije bez emisija CO₂ kao i sustav oporezivanja na temelju udjela CO₂ i energetskog kapaciteta; sustav za trgovanje emisijskim jedinicama mogao bi biti još jedna mogućnost.
Serijska proizvodnja sustava gorivnih članaka i teretnih vozila s pogonom na gorivne članke
cellcentric trenutačno izrađuje planove za serijsku proizvodnju u velikim količinama i planira 2022. objaviti odluku o lokaciji. Važan korak na putu do serijske proizvodnje trenutačno je priprema predserijske proizvodnje na novoj lokaciji u Esslingenu kraj Stuttgarta. Paralelno s time cellcentric povećava trenutačnu izradu prototipova.
Daimler Truck AG i Volvo Group žele za otprilike tri godine s kupcima započeti testiranja teretnih vozila s pogonom na gorivne članke, a u drugoj polovici ovog desetljeća krenuti sa serijskom proizvodnjom. Sve aktivnosti koje su povezane s vozilima poduzeća odrađuju neovisno jedno o drugome. Daimler Truck AG i Volvo Group po tom pitanju i dalje ostaju konkurenti. To vrijedi za cijelu ponudu vozila i paletu proizvoda, osobito za integraciju gorivnih članaka u vozila.

Zajedničko ulaganje u sustave gorivnih članaka
Daimler Truck AG i Volvo Group osnovali su cellcentric 1. ožujka 2021. godine. Volvo Group je u tu svrhu kupio 50 posto udjela u postojećem poduzeću Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG za iznos od otprilike 0,6 milijardi eura bez gotovine i bez dugova. Daimler Truck AG i Volvo Group u studenom 2020. sklopili su obvezujući sporazum o osnivanju tvrtke zajedničkoga ulaganja. Privremeni, neobvezujući sporazum potpisan je još u travnju iste godine.
Za cellcentric radi više od 300 visoko specijaliziranih stručnjaka u interdisciplinarnim timovima na lokacijama u Nabernu, Stuttgartu i Burnabyju (Kanada). Dosad je dodijeljeno oko 700 pojedinačnih patenata što dokazuje vodeću ulogu poduzeća na području razvoja ove tehnologije.