Istraživanje nezgoda jamči tehnološku prednost

Kroz gotovo 50 godina Mercedes-Benzovo istraživanje prometnih nezgoda uvijek iznova postavlja nove standarde u unaprjeđenju sigurnosti.
Brojne sigurnosne inovacije u Mercedesovim kamionima temelje se na spoznajama iz istraživanja nezgoda, no za daljnju optimizaciju sustava sigurnosti koristit će se i simulacije realnih nezgoda.

Bilo automobilom, biciklom ili pješice, sudar s kamionom može brzo završiti s ozbiljnim ili čak fatalnim ozljedama, no, sudar dvaju kamiona može imati ozbiljne posljedice za oba vozača. Izbjegavanje takvih nezgoda u potpunosti ili barem ublažavanje posljedica nezgode uvijek je bio glavni prioritet Mercedes-Benza i zbog toga se kontinuirano razvijaju novi sustavi sigurnosti i asistencije, a postojeći se optimiziraju. Središnju ulogu u tome imaju istraživanja cestovnih nezgoda. "Vjerujemo da su naše istrage ključne u procijeni ponašanja kamiona u stvarnoj nezgodi", naglašava Kay Morschheuser, voditelj istraživanja nezgoda gospodarskih vozila u Daimler Truck AG. Postupak ima tradiciju još od 1972. kad su istražitelji započeli s istraživanjem ciljanih nezgoda u koje su bili uključeni Mercedesovi kamioni diljem Njemačke. Sa svim raspoloživim informacijama dokumentiran je slijed tih nezgoda i nastale štete, a sve to nadopunjeno istragama policije, hitne službe ili procjenitelja. "Također među nezgodama tražimo aspekte koji se ponavljaju, kao što su učestalost tipova nezgoda, otkrivanje određenih sekvenci ili ozljede osoba uključene u nezgode", objašnjava Morschheuser. Ranijih godina, je fokus bio isključivo na pasivnim sigurnosnim sustavima kao što su struktura kabine, sustavi potpore ili zaštita od podlijetanja naš pogled se s vremenom i u skladu s razvojem tehnologije proširio na sustave aktivne i integralne sigurnosti kao što su ABS, EBS, ESP, pomoć pri zadržavanju vozne trake, aktivna pomoć za kočenje (ABA) ili Active Drive Assist. Iz istražiteljevih analiza nezgoda i u bliskoj suradnji s odjelom za razvoj vozila proizašle su mjere koje često definiraju buduće zahtjeve Mercedes-Benzovih kamiona. Tako se prije nekoliko godina stvorila ideja za sustav pomoći pri skretanju koji je tvornički dostupan za mnoge Mercedes-Benzove kamione i u okviru svojih sistemskih ograničenja može pomoći u izbjegavanju nesreća s pješacima i biciklistima. Active Drive Assist, koji po prvi put omogućuje poluautonomnu vožnju (razina 2) u serijskom kamionu, kao i MirrorCam nedavni su primjeri suradnje istraživanja nezgoda i razvoja Mercedes-Benz Trucksa.

Crash testovi također pružaju vrijedne informacije za razvoj sigurnosti vozila
Analize istraživanja nezgoda idu ruku pod ruku s crash testovima koji se također provode već dugi niz godina. Na tom su području razvojni inženjeri i stručnjaci za sigurnost iz Daimler Truck AG redovito razvijali vlastite standarde i testove za ispitivanje stabilnosti kabine u skladu s EU standardom ECE R 29, a koji se uvijek temelje na stvarnim događajima nezgode. Jedan od najvažnijih crash testova je onaj koji simulira udar kamiona u stražnji dio prikolice (ili nadogradnje) vozila ispred na autocesti. "Osim crash testova ubuduće ćemo iznova simulirati stvarne nesreće na računalu", kaže Kay Morschheuser. Kombinacija simulacije sudara i rekonstrukcije nesreća nudi mogućnost ciljane istrage i sa slobodno biranim parametrima još detaljnije analize te na taj način bolje razumijemo mehanizme u realnoj nezgodi. "Okolnosti koje su dovele do nezgode od posebnog su interesa za nas", dodaje Kay Morschheuser. To je ključna dodana vrijednost s obzirom da će ubuduće biti sve češće autonomne vožnje i da ti sustavi moraju pouzdano ovladati mnoštvom prometnih situacija u budućnosti, ovo predstavlja dodatnu vrijednost.

Vrh kvalitetnog razvoja sigurnosti vozila čine crash testovi povezani s istraživanjem nezgoda. Takav pristup je u skladu i s Mercedesovim cjelokupnim konceptom "integralna sigurnost" prema kojem pasivni i aktivni sigurnosni sustavi ugrađeni u vozilo mogu podržavati četiri faze: prva, za vrijeme vožnje, potom u slučaju opasnosti, zatim u slučaju nezgode i na kraju, nakon sudara. U prilog tome ide općeniti broj nezgoda. Prema podacima njemačkog saveznog zavoda za statistiku, broj poginulih u nezgodama kamiona u Njemačkoj pao je za oko 60 posto u razdoblju od 1992. do 2018. godine. Broj teško ozlijeđenih pao je za oko 45 posto u istom razdoblju. I sve to s povećanjem transportnih kapaciteta od oko 80 posto. Fatalne nesreće su smanjene, ali vrste nesreće ostale su otprilike iste. Žarišta su još uvijek udari u stražnji dio vozila, nesreće na raskršćima i nesreće uzrokovane slijetanjem s ceste.
Mercedes-Benz Trucks već je dugo je na čelu razvoja sustava sigurnosti i asistencije. Kao što pokazuje sljedeća tablica, brojni sustavi ugrađeni su u vozila mnogo prije nego što su bili propisani zakonom.
Sustava | Anti-lock Braking System (ABS) | Acceleration Skip Control (ASR) | Telligent Roll Control + Braking System | Lane Keeping Assist + adaptivni tempomat | Telligent Stability Control (ESP) |
U ponudi Mercedes-Benz kamiona | 1981. | 1986. | 1996. | 2000. | 2001. |
Propisano od zakonodavca | 1996 | 2000 | – | 2015 (Lane Keeping Assist) | 2012 |
Sustava | Active Brake Assist 1 | Active Brake Assist 2 | Active Brake Assist 3 | Active Brake Assist 4 + Pomoć pri skretanju | Active Brake Assist 5 + Active Drive Assist (ADA) |
U ponudi Mercedes-Benz kamionima | 2006. | 2010. | 2012. | 2016. | 2019. (2021 ADA 2 s funkcijom kočenja u nuždi |
Propisano od zakonodavca | 2015 | 2015 | – | 2022/24 (Pomoć pri skretanju) | – |